AMERIKANSKA ALLT FINNS I DENNA UNDERBARA KAKA

 
Hur mycket jag än älskar flådig bakverk är min absoluta favorit kaka amerikanska chocolate chip coockies. Provade att baka några för väldigt länge sedan och blev så besviken på resultatet att jag helt enkelt gav upp efter första försöket. 
Men häromdagen bestämde jag mig för att prova igen då jag hittade ett väldigt snabblagat recept. Det är perfekt för innehåller bara sånt man har hemma, men som man aldrig använder så det bara står och blir gammalt tillslut. 
Det som tar längst tid är att hacka chokladen, och inte ens det tar tid eftersom ju större klumpar destu bättre. 
Mitt enda tips om dessa är att göra dubbelsats, för de går åt i en rykande fart!
 
3dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
100g mjukt smör
1,5 dl råsocker
0,5 dl farinsocker
1 st ägg
250g grovhackad choklad, mörk eller ljus
 
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Blanda vetemjöl, salt och bakpulver
3. Vispa smör, farin socker och råsocker fluffigt. Vispa sedan i ägget.
4. Tillsätt mjölblandningen och rör till en jämn smet. Vänd ner chokladen och rör tills allt är blandat.
5. Fördela smeten i lagom stora klickar på en plåt med bakplåtspapper, De smälter ut så lämna ca 5 cm mellan varje kaka. Grädda i 6-7 minuter i ugnen ller tills de fått färg.
6. De är mjuka när de kommer ur ugnen, så låt dem kallna på ett galler så blir de krispiga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0