Trädgårdsland - aka. morotsmuffins

 
Jag har alltid sett bakning som något kreativt och att det är bästa att testa än att gå på ett säkert kort. Till dessa muffins tog jag basen till en vanlig morotskaka och hällde i formar och glasyren blev standard topping som man har på morotskaka. 
Eftersom jag aldrig kan lämna någon kaka orörd eftersom jag helt ärligt tycker pyntet är det roligaste gick jag ut och i trädgårdslandet och plockade en bunte morötter. Eftersm jag gjorde dessa i somras precis när morötterna börjat växa kunde jag plocka på mig hur många minimorötter som helst. 
Vid den här tiden på året kanske man inte kan gå direkt ut i trädgårdslandet och plocka, men kollar man lite nogrannare har de de flesta grönsaker i stora och små format. Dessutom är dessa inte så somriga utan är väldigt mastiga så passar egentligen bättre en mysig höstkväll med massor av tända ljus och en kopp te.
 
Innehåll muffins:
4 st ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
0,5 dl naturel matolja
0,5 kg rivna morötter
 
Innehåll glasyr:
1 paket philadelphia
300 g florsocker
150 g smör
1 msk vaniljsocker
Valfritt antal minimorötter
Lite fint hackad choklad
 
Så här gör du basen:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i de torra ingredienserna
Häll upp i formar och grädda i ca 40 minuter.
 
 
Så här gör du glasyren: 
Smältsmöret och låt det svalna.
Vispa i de andra ingredienserna väl
Bred dem på toppen med hjälp av den släta sidan på en smörkniv.
 
Sedan börjar det roliga, dekorera, jag började med att bara tvätta och ansa de små morötterna så att de såg söta ut på toppen. Men fantasin har inga gränser och jag ville gå all in med mina små morötter så bestämde mig för att göra ett trädgårdsland.
Hackade lite mörkchoklad väldigt fint så det nästan blev smuligt och doppade sedan toppen av en av mufiinsen, gjorde skåror och tryckte ner morötter så det såg ut som om morätterna höll på att växa upp ur "trädgårdslandet"






Kommentarer
Postat av: Littledessert - Recept & Webbshop

Super härliga!

2013-01-25 @ 18:12:14
URL: http://littledessert.se
Postat av: Jessica/Bakhörnan

åh vilka fina! Jättefin detalj med morötterna!

2013-03-01 @ 17:11:35
URL: http://bakhornan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0