Hello sweetie, welcome back!

Jag har varit frånvarande väldigt länge, sommaren kom och störde så att jag inte fick lust att sitta framför datorn. Därför har det inte kommit några inlägg och jag ber så hemskt mycket om förlåtelse.
Men nu är jag på gång igen, har ett stort arkiv från lediga dagar som jag självklart spenderat bakom spisen och blandat ihop sötsaker.
Vi rivstartar med en väldigt simpel Hallon cupcake, men åhh så god!
 
 
Du behöver:
100g smör
2 dl strösocker
2 ägg
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljsocker
1,5 dl filmjölk
2 dl hallon
 
Topping:
En skvätt citron
100 gram filadelphia
1,5 dl florsocker
ca 1 dl hallon
 
Så här gör du muffinsen: 
Sätt ugnen på 175°.
Vispa smör och socker pösigt.
Vispa ner äggen, ett i taget.
Vispa ner alla torra produkter.
Grädda i ca 20 minuter.
 
TIPS!
När man bakar muffins med bär är det godast att inte vispa in bären i smeten utan att man häller dem direkt i muffinsformen. Så först fyller man muffins formen med så mycket smet att det precis täcker botten, därefter häller man i en liten näve bär, i detta fall hallon, och sedan täcker man toppen med lite bär.
Då blir muffinsen så där sagolik fluffig och hallonsmaken blir otroligt intensiv. Precis som det ska vara!
 
Jag bakade dessa muffins i sommar, när jag spenderade en av mina lediga veckor på landet.
Där är underbart och man kunde bara gå ner till trädgårds landet och plocka hinkvis med söta bär, nu är tyvärr hallonsäsongen över men går man till torghandlare och liknanade säljer de ofta ut vid den här tiden på året för ca 10kronor litern.
 
Så här gör du toppingen:
Detta är den bästa biten för denna topping var verkligen som grädde på moset.
Jag gjorde en vanlig topping men hade lite hallon över som jag blandade i toppingsmeten. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt hur mycket men såg ut som ca en dl. Det var så otroligt gott och färgade smeten så där söt-rosa. Vilket var perfekt!
Hur mycket hallon ni slänger i smeten är upp till er, börja med lite, smaka av, häll i mer, smaka av etc.
Sedan spritsade jag bara ut det och toppade med färska hallon och lite myntha.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0